maandag 18 januari 2016

Communicator 4 overzetten naar Communicator 5 gelukt!

Toen wij ruim 2 jaar geleden onze Tobii I-12 geleverd kregen zat daar Communicator 4 als besturingssysteem op.

Eind 2015 kwam Communicator 5 op de markt.

Ik heb mij eerst verdiept in de verschillen. Het grootste verschil zit hem in het bedienen, creeren en aanpassen van de communicatiepagina's.

Naast een fijne update van de bestaande picto's!

Eerst de Trial Communicator gebruikt, daar kwam ik er achter dat het pakket ook volledige kant- en klare communicatiepagina's bevatte.

Deze trial is gratis te downloaden voor 30 dagen:

http://www.tobiidynavox.com/communicator5/

Nu wist ik het zeker dat Communicator 5 Marilou nog meer communicatiemogelijkheden zou geven, daarom contact op genomen met mijn leverancier RDG Kompagne om een aanvraag in te kunnen dienen bij onze zorgverzekering. 

Helaas bleek RDG Kompagne hier toe niet in staat en adviseerde de update particulier aan te schaffen.


De totale kosten van deze update bedragen 113,74 euro (incl.BTW)



Belangrijk om te weten, op het moment dat de gebruiker overschakelt naar Communicator 5 blijven de pagina's gemaakt in Communicator 4 vrijwel hetzelfde. De pagina's verschillen iets in uiterlijk, in ons geval zijn de lijnen om de knoppen een stap dikker geworden. Natuurlijk weer terug te veranderen maar in mijn geval gaat het dan om honderden pagina's en knoppen. Een tijdrovende klus dus!

Daarnaast worden de doorlinken van de knoppen voorheen in Communicator 4 weergegeven met: naar pagina of paginaset nu ook als speciale actie op de knop weergegeven.

De andere verschillen heb ik nog niet echt ontdekt buiten de hier boven genoemde verschillen.

De uitgebreide pictobibliotheek is een genot om mee te werken, eindelijk een goede picto voor een I-pad bijvoorbeeld!

Wat een bijzondere verrassing was, zijn de nieuwe actie/reactie pagina's oa Jungle, Oceaan, Jardin deze zijn te vinden bij Opkomende Communicatie.
Wat had ik deze pagina's graag gehad bij de start van oogbesturing met Marilou!

De kant-en klare communicatiepaginasets zijn te vinden onder: Symbool Communicatie
Nieuw daarin is: Mijn Boek, ook erg leuk voor de beginnende communicerende.


Naast deze pagina's zijn veel (nieuwe)standaard spellen terug te vinden, zoals puzzelen, memory en bij elkaar zoek spellen.

Kortom ik kan iedereen een update aanbevelen.

LET OP!
Op het moment dat je een paginaset van Communicator 4 weergeven met een .cdd aanpast in Communicator 5 wordt deze omgezet in een .cddx bestand. Op dat moment kun je de pagina dus niet meer gebruiken in Communicator 4.

Deze paginaset kan dus ook niet meer gedeeld worden met een Communicator 4 gebruiker.

Andersom kan dit natuurlijk wel, elke Communicator 5 gebruiker kan dus gewoon de paginasets van bijv. pagesetcentral/MyTobiiDynavox blijven downloaden!

Iets anders wat nog fijn is om te weten, Communicator 5 en 4 trouwens ook kunnen gewoon gebruikt worden op een apparaat met Windows 10!

Ik blijf het nog steeds erg handig vinden mijn pagina's te bewerken op mijn laptop ipv op de Tobii zelf. Ook ben ik zeer te spreken over het werken met het touchscreen van mijn laptop bij het aanpassen, verplaatsen van mijn knoppen enz.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten