maandag 7 september 2015

Tobii bij het ontwaken!

Marilou gebruikt de Tobii op drie ophangsystemen.

Op de rolstoel, aan de muur (voor als zij door de ruimtes loopt) en op de tafelstandaard.

Die laatste gebruikt zij tegenwoordig het vaakst in combinatie met haar Bello eetkamerstoel, vooral omdat deze zo makkelijk en snel in hoogte aan te passen is om de ideale communicatiehoogte te verkrijgen.

Daarnaast hadden we een bedklem in de kast liggen voor de momenten dat Marilou door haar epilepsieclusters aan bed gekluisterd was en zo toch nog met ons kon communiceren.

Marilou ontwaakt vaak blij, alert en vrolijk. Haar mooie kijkers kijken mij elke ochtend indringend aan. Mijn eerste vraag is altijd: heb je lekker geslapen? In haar ogen lees ik haar antwoord.

Tot ik mij een paar weken geleden opeens bedacht dat zij mij bij het ontwaken misschien wel veel meer wil vertellen!









Even een beetje schuiven en doen om de juiste positie van de klem te vinden en hoppla ons spraakwatervalletje wil DIRECT op de postoel als ze wakker is, praat samen met mij over het weer, maakt haar dagprogramma en bestelt alvast haar ontbijtje vanuit haar bed.

Weer grappige volzinnen in omgekeerde volgorde, precies passend bij het leren praten van een kind.

Postoel


 
Het weer

  
Wat gaan we doen?

 
Zelf lopen!

 
Wil leverkaas!

 
Bestelt ontbijt!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten