vrijdag 9 september 2016

Start Letter- en woordherkenning!

In augustus mocht ik namens ISAAC-nf, een wereldwijd congres over communicatie voor beperkten in Toronto bijwonen.
Met een rugtas vol letterlijke en figuurlijke bagage ben ik teruggekomen.

Vele mensen hebben mij daar gestimuleerd uit Marilou te halen wat er (waarschijnlijk) in zit.
Niks overvloed of overprikkeling, onderdompelen dat is DE manier!

Gelukkig was Marilou bijna jarig dus kreeg zij haar broodnodige I-Pad met een enorm geheugen. Mooie roze stootrand erom: https://www.bol.com/nl/p/ipad-hoes-voor-kinderen-ipad-air-2-roze-foam-kids-cover/9200000058178863/?suggestionType=typedsearch

Wat gaan wij de komen maanden allemaal proberen met Marilou:

Als eerste een manier vinden zodat Marilou zonder haar Tobii toch ja en nee kan zeggen, zodat communicatie in de buitenlucht ook mogelijk is. Haar oogbesturingssysteem werkt namelijk niet onder invloed van de zon.

Daarnaast gaan we toch meerdere communicatiesystemen gebruiken naast de Tobii dat vind ik nog het spannendst! Hiervan is de bedoeling dat zij haar Tobii nog meer gaat inzetten ter communicatie, terwijl ik bij de start van de Tobii bewust gekozen heb de andere communicatievormen af te bouwen. Voor welk vocabulaire we uiteindelijk gaan kiezen weet ik nog niet. Er zijn zoveel communicatiesystemen voor op de I-Pad.

De I-Pad gaat dienen als trigger, als instrument, want vanwege het verlies van haar handfunctie zal Marilou nooit haar I-pad effectief als spraakhulpmiddel kunnen inzetten.



We hebben de I-pad gevuld met een ongelooflijke hoeveelheid Letter-en spraakapps. Wat is er al veel op de markt! We zetten de apps in om Marilou via de Tobii te laten antwoorden op de opgaven van de Apps.

Ook hebben we er veel prentenboeken op staan. Vooral de prentenboeken zullen de komende maanden ingezet worden om de communicatie van Marilou te verbeteren maar zullen zeker ook bijdragen aan de Letter-en woordherkenning bij Marilou.

De Leespraatmethode gaan we gebruiken om Marilou woorden te laten herkennen. Ik was wat terughoudend bij deze methode maar inderdaad Marilou praat nu met picto's en wat is dan het verschil met bepaalde letters op een rij. Het gaat om de herkenning door het oefenen, oefenen en oefenen!
http://stichtingscope.nl/leespraat/

Ik ben alle actieve juffen van Nederland zeer erkentelijk dat zij hun ideeen en brouwsels delen op social media en hun sites. Wat een actievelingen!

De lamineermachine heeft de afgelopen dagen overuren gemaakt. Zo hebben we inmiddels een Letterklapper, een Letterslinger, Letterliedjes en allerlei nuttige woordkaarten.





Dankzij Kleuterdigitaal hebben we een boekwerk verzameld over alle Apps met bijbehorende tips en leerdoelen!
http://www.kleutersdigitaal.nl/

Het prachtige boek: De Letter Van De Week aangeschaft met om de twee weken een andere letter van het alfabet. En een juffeninstructie/ideeenpagina aan de andere kant van de staande klapper.
https://www.bol.com/nl/p/letter-van-de-week/9200000010029446/




Maar niet te vergeten onze Lightbox A5:
http://www.wehkamp.nl/Zoeken/ArtikelDetail.aspx?ArtikelNummer=736449&Ntt=lightbox&PI=0&PrI=1&Nrpp=96&Blocks=0&View=Grid

We kochten er de kindervullingen bij.



Puzzels, letterstempels, letterstickers, whiteboard-plankjes alles gebruiken we!





Onze PGB'ers zijn deze week al hard en enthousiast aan de gang gegaan, de spiegel van Marilou hangt al vol met plaksels en knutsel allemaal in het thema A!



Maar we hoeven het gelukkig niet alleen te doen we krijgen hulp van onze logo in opleiding: Sabine!




Wij hebben er zin in en kunnen niet wachten om de vorderingen van Marilou te zien na zoveel input!


P.S. Delen of ideen overnemen leuk maar wel graag met de bronvermelding van Tobiipraat.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten